Pàgines

dilluns, 17 de gener del 2011

LA PEDAGOGIA SISTÈMICA

És l´art d´ensenyar des d´una mirada més amplia als nostres alumnes, tenint en compte tots els seus vincles; en primer terme, els familiars, en segon, la seva pertinença al grup classe, amics, escola,... en definitiva, en tots els àmbits a on es desenvolupen els infants. Aquesta mirada profunda ens permet establir uns ordres de prioritats: en primer lloc, la família, a la qual sempre són fidels els alumnes.

És l´aplicació d´aquests ordres en totes les facetes del fet educatiu, en l´organització dels centres educatius, dels equips docents, la relació amb la família-escola, el treball a l´aula, tutoria, relació professors alumnes, en els continguts curriculars, en les relacions entre alumnes, en intervencions específiques, atenció a la diversitat, etc.

Si ampliem la mirada de forma sistèmica ens posem en contacte amb tota una sèrie de forces que ja estan en els alumnes, la força del grup, els coneixements previs, les capacitats d´autorganització d´un grup, d´una família, d´un alumne i moltes potencialitats que es poden posar al servei de l´aprenentatge.

La pedagogia sistèmica ensenya els ordres, les jerarquies, la pertinença, els vincles, el lloc que ocupo i on estic.
La metodologia permet identificar les dinàmiques que queden ocultes ( a què són fidels els nostres alumnes i cap a on miren?), sabent que jo sóc part d´un sistema, que els meus alumnes són part d´un altre sistema, amb una mirada diferent de cada generació. Jo sóc d´una determinada generació, tinc una forma d´ensenyar, l´escola és un sistema amb les seves pròpies regles, creences i maneres de fer conscients i inconscients i la família és un altre sistema amb la seva història i peculiaritats.

La finalitat essencial es trobar l´ordre natural i identificar  els desordres i ocupar el lloc que ens correspon, sigui com a pares, mares, com a professors o com alumnes i així vol dir saber els nostres límits.

S´ha de fer un treball de les nostres actituds, i la nostra forma de comunicació. En la comunicació humana, un tant per cent molt elevat, està relacionat amb el que sentim, el que creiem, el que pensem, això pot donar lloc a missatges molt contradictoris: les nostres paraules donen un missatge i les nostres actituds i mirades també influeixen. Aquestes paradoxes creen moltes discòrdies i, per tant, influeixen en la interacció entre les persones, arribant a bloquejar o frenar l´aprenentatge, en el cas d´una escola, o crear mala dinàmica entre l´escola i la família.
Per tant, la pedagogia sistèmica posarà la mirada en les pautes que connecten i quines són les regles o patrons que poden afavorir i quins estan obstaculitzant el poder realitzar la nostra tasca educativa.
El mestre des d´una mirada sistèmica.


Grup de treball d´escoles sistèmiques.