M. Teresa Abellán Pérez, mestra i psicopedagoga
Rendeixes a la feina
quan et preocupa el teu fill que s’ha posat malalt i l’has hagut de deixar a
l’escola tant sí com no? Pots concentrar-te quan t’acabes de barallar amb els
fills o la parella? Pot un infant aprendre de manera impassible quan els pares s’estan separant?
Possiblement tots
coneixem les respostes perquè hem experimentat en el propi cos que, amb nervis,
preocupacions, neguits i presses no som capaços de pensar i rendir tant com
quan ho fem des de la tranquil·litat.
Les escoles, entre
altres temes, fa temps que reflexionen i es preocupen per augmentar el
rendiment escolar, atendre l'alumnat des de les seves pròpies característiques
i respectant el seu ritme d'aprenentatge, crear espais adaptats a les seves
necessitats i objectius acadèmics i, també i molt important en aquests moments,
per superar la manca d’atenció de l’alumnat i millorar el clima educatiu dels
centres.
Però, a què em refereixo quan parlo de clima educatiu? Què és? Doncs em refereixo al conjunt de
característiques socials, personals, emocionals i, fins i tot, ambientals que
construeixen un entorn agradable i que fomenta els processos d'aprenentatge
efectius i de qualitat.
Alguns
estudis fets confirmen la interrelació existent entre el clima escolar positiu
i algunes variables, com ara, el rendiment i l’educació psicosocial i emocional
de l’alumnat. Cos
i ment han d’estar tranquils i en harmonia per poder rendir i això ho sap molt
bé en Pep Guardiola perquè ho aplica amb el seu equip de futbolistes, el Barça! Ell
sap que un bon clima relacional i personal facilita el rendiment físic i
mental.
Fa poc escrivia: no hi ha
cognició sense emoció. Ara afegeixo: No hi ha cognició sense emoció i un bon
clima que faciliti la convivència i el compartir. Un espai ambientat amb gust,
acollidor i amb relacions gratificants faciliten l'aprenentatge, les ganes
d’aprendre, inspira confiança i força per superar els entrebancs.
Al Sant Esteve compartim les reflexions de la Tere Abellán.
La nostra inspiració es basa en els principis de la pedagogia sistèmica.
Tal com diu el nostre bloc MIRAR AMB BONS ULLS, el nostre objectiu és una mirada amplia en alguns moments i concisa en d'altres, que ens permeti crear uns forts vincles entre tots els que formem l'escola: els infants, les seves famílies i els treballadors/es (docents, equip de monitoratge, secretàries, conserge, senyores de la neteja).
El procés d'aprenentatge de les nenes i els nens es veurà enfortit amb actitutds que promoguin el reforç positiu (elogis respecte a la feina o a les actituds), els vincles afectius (les salutacions, els somriures, l'acompanyament des del respecte, la confiança mútua), el diàleg (per resoldre els conflictes, per arribar a acords, per millorar actituds), el respecte pel seu procés i ritme d'aprenentatge.
El bon clima permetrà a infants i adults créixer com a persones equilibrades, en harmonia, amb autoestima i capacitat per a relacionar-nos de forma respectuosa
en un context global, emocional, intercultural, interdisciplinar, tecnològic, autònom, sostenible i en xarxa