dilluns, 11 de novembre del 2013

L'ESCOLA I ELS CANVIS SOCIALS





QUÈ POT FER L’ESCOLA DAVANT DE TANTS CANVIS DE LA NOSTRA SOCIETAT?



La nostra escola forma part de la “Xarxa d’escoles sistèmiques” des de l’any 2009.  Aquest grup d’escoles fa trobades mensuals a l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) de la Universitat Autònoma de Barcelona. Està coordinat per la Mercè Traveset i el Carles Perellada. Aquestes reflexions que us mostrem són fruit de la reflexió i el treball al voltant de l’educació.



   Davant de tants canvis, és necessari cercar el que és essencial, els fonaments, les arrels, els vincles que ens sostenen, la pertinença al grup,  per això la pedagogia sistèmica posa la mirada en les relacions  i en la manera com podem generar climes convivencials positius on les emocions que es visquin siguin la confiança, l’acollida, el reconeixement, el respecte, l’agraïment, l’admiració  i possibiliti que l’escola sigui un espai comú, una comunitat, on hi ha espai per a totes les identitats, totes les intel·ligències; una escola viva, on el professorat i l’alumnat siguin investigadors i creadors de la realitat.



   Un grup humà és un sistema i, igual que les persones, els sistemes senten emocions, s’alegren, es deprimeixen.  Això ho saben prou bé els entrenadors de futbol. L’emocionalitat col·lectiva allibera els talents i la creativitat de tothom o bé els contreu i els reprimeix. Això té un efecte directe en la motivació, la capacitat d’esforç, l’afany de superació i les ganes d’aprendre.



   El sentiment de fer pinya és un dels més poderosos en l’ésser humà, però, perquè sigui real, és fonamental que cada membre se senti mirat, respectat i reconegut en la diferència. Aleshores és quan de veritat podem treure el millor de nosaltres i treballar en equip.