L'EDUCACIÓ I LES NOSTRES ACTITUDS

L’equip docent de l'IE Sant Esteve treballem des dels principis de la Pedagogia Sistèmica, contribuint a humanitzar l’educació i els processos de l’acompanyament de l’infant i el seu entorn. 

La Pedagogia Sistèmica uneixen la ment i el cor, dignifiquen les arrels i la identitat de totes les persones, enforteixen i ordenen la complexitat dels vincles per tal que cadascú ocupi el seu lloc.

Tot això genera al centre educatiu un clima de convivència positiu, on les emocions i els valors que emergeixen són la confiança, l’acollida, el reconeixement, el respecte a la diferència, l’agraïment i l’admiració, possibilitant uns espais comuns, d'una comunitat, on hi ha un lloc per a totes les identitats, totes les intel·ligències, un centre viu i dinàmic, on docents i l'alumnat són investigadors i creadors de la realitat, d'un centre on s’acull la singularitat de cadascú tal i com és, sense judicis previs.

Donem molta importància a activitats encaminades a formar globalment les persones, al sentit de pertinença al centre on tothom està implicat en l’educació. 

L’institut Escola Sant Esteve és una xarxa de vincles, i la seva evolució i bona dinàmica ve donada per la inclusió i integració de tota la comunitat educativa i per la claredat de la funció i del lloc de cadascú.

Intentem mantenir i millorar la relació amb les famílies, augmentar la seva implicació i col·laboració en l’educació dels seus fills i filles, i establim línies conjuntes d’actuació.

Potenciem la funció de la tutoria individual i de grup com a element que aglutina un grup d’alumnes i els docents del mateix i que manté la relació amb les famílies. És molt important la coordinació entre els diferents especialistes i el tutor d’un infant; aquesta tasca es realitza fonamentalment en els equips docents, però també fora, si cal, ja que el tutor parlarà amb la família en nom del centre i de l’equip docent.

Consolidar els equips docents vol dir actuar amb criteris comuns entre tots els docents. Hem d’entendre que tot funciona quan es fa de manera col·lectiva i tothom col·labora, participa i s’implica.

Respecte a la convivència, es fa un seguiment de casos concrets per tal dotar de recursos a l’alumnat i de reeducar conductes i cercar vies per vincular-los al centre. La línia d’actuació és inclusiva.

Pel que fa a l’equip, cada docent ha de trobar el seu lloc i ha de tenir molt clara la seva funció i el lloc que ocupa. És fonamental propiciar el sentit de pertinença al centre, a un equip docent i a un claustre. Es vetlla per a què, en la mesura que sigui possible, cada docent pugui desenvolupar les tasques per les quals està més motivat i més preparat. Es vetlla per la bona comunicació entre els diferents estaments: equip directiu, coordinació, equip docent, claustre, monitoratge, personal no docent i de serveis. Volem un centre on tothom se senti inclòs, valorat i reconegut.

Tots sabem que al llarg del curs hi ha un degoteig de substituts i d’alumnat nouvingut que arriben al centre, és en aquest moment que posem en marxa el pla d’acollida. L’equip directiu i el/la tutor/a de l'altre nivell farà un acompanyament i seguiment de l’acollida del nou docent i, en el cas de l’alumnat nouvingut, l’equip directiu i el tutor de l’aula el farà a l’alumne/a i la seva família. També avisarem a la resta de famílies de la seva incorporació en el centre. 

Ens trobem inmersos en una època de canvis. Cal fer camí, a bon ritme, sense quedar-nos aturats. En aquest món globalitzat, on tot es mou molt de pressa, cal contemplar les emocions, conèixer-les i treballar-les de forma transversal. 

Des de l’institut-escola s'està treballant i fent tot el possible per donar el millor als nois, noies i infants. Dins el nostre projecte de centre, reconeixem les diferents intel·ligències i aptituds que té cada infant o adolescent, per tal de valorar-lo pel que és i pot arribar a ser i, d'aquesta manera, obrir-li un camí cap al futur.