LA PEDAGOGIA SISTÈMICA UNA PEDAGOGIA
QUE CUIDA
LES ARRELS, ELS VINCLES I LES ALES
Les arrels ens donen nutrients, força i
l'experiència de com els avantpassats han resolt els seus assumptes i
també ens mostren els errors que es van cometre per no repetir-los. Si l'escola
honra les arrels de tot el seu alumnat
està dignificant la seva identitat i això té un efecte potent, obre el cor a
totes les famílies, tothom sent que té un lloc. Els valors que genera són la
pertinença, el respecte, la confiança, l'agraïment i l'admiració. Això s'aplica
a tots els àmbits educatius, història de l'escola, dels equips , recorregut
dels mestres etc.
Els vincles són les artèries per on circula
tota la informació, emocions i creences, són com una malla, ens donen calor,
ens situen, ens donen seguretat, ens fan confiar, ens donen força, ens
sostenen, ens connecten amb els nostres sistemes... Sovint també ens connecten
amb molt desordre que hi ha en els sistemes i per això necessitem aprendre a
ordenar els mateixos i a mirar-los amb bons ulls.
Un ésser humà, com arbre ben arrelat i amb
un tronc pel qual circula la sàvia en
ordre, estén les seves ales cap a horitzons infinits de la imaginació, de les
possibilitats, de l’aprenentatge i a la realització dels seus somnis.
Llavors
l'educació es converteix en un viatge per fer visibles les connexions entre
diferents àrees del coneixement, crear comunitat i per acompanyar als infants en les preguntes essencials de la seva vida i
perquè puguin connectar amb els seus talents i capacitats.
Extret d’una conferència de la Mercè Traveset i
Villaginés
Formadora de mestres a l'ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona